حادثه کشتی نفتکش سانچی، حادثهٔ تصادف ۲ کشتی در آبهای چین بود. روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) نفتکش ایرانی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله بر چینی با بار لوبیا به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد، محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوقسبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتشسوزی فوقسریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدهاند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد میکرد
پس از این حادثه رئیس جمهور ایران دستور تشکیل کمیتهٔ ویژهٔ رسیدگیِ حادثهٔ نفتکشِ سانچی را صادر کرد و ریاست آن به عهده علی ربیعی وزیر کار قرار گرفت و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران نیز به محل حادثه اعزام شدند. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک فروند هواپیمای گشت دریایی بوئینگ پی 8 را به محل حادثه فرستاد که مساحت بیش از ۱۲٫۳۰۰ کیلومتر مربع حول کشتی را برای یافتن ملوانان جستجو کرد
روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ (۱۴ ژانویه ۲۰۱۸) ساعت ۱۵ به وقت چین (۱۰:۳۰ صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتشسوزی بطور کامل غرق شد، به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای در گفتگو با خبرنگار ایلنا نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بودهاست اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفت کش است. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «کشتی به صورت کامل غرق شدهاست و به نظر نمیرسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم».
.در ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) یک تیم چینی توانست وارد نفتکش سانچی شود و در جریان جست و جوی انجام شده جعبه سیاه نفتکش سانچی پیدا شد. این جعبه سیاه فعلاً به بندر شانگهای منتقل شدهاست. از آنجا که نفتکش متعلق به ایران در پاناما ثبت شدهاست، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «این جعبه سیاه برای بازخوانی تحویل مسؤولان کشور پاناما میشود.» در رابطه با استفاده از پرچم پاناما برای این کشتی سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی، گفت که استفاده از پرچم پاناما ربطی به تحریمها نداشته و به دلایل مارکتینگ انجام شدهاست. وی گفت: «ما اداره کننده کشتی هستیم و از نظر فنی و نفرات ما آن را اداره میکنیم اما این کشتی متعلق به شرکت غیر ایرانی است اما اداره آن با ما است.»
این نفت کش توسط شرکت Steamship Insurance Management Services در لندن بیمه شدهاست. ۳۰ درصد محموله نفتی شرکت توسط شرکت بیمه ایرانی و ۷۰ درصد آن توسط ۱۱ شرکت بیمه بینالمللی به رهبری شرکت بیمه نروژی Skuld بیمه شدهاست. به دلیل مسائلی نظیر نگرانی برخی بانکها از تعاملات مالی با ایران در نتیجه تحریمهای بانکی، وجود عناصر گوناگون در حادثه نظیر خود کشتی، محموله نفتی، افراد کشته شده و چند ملیتی بودن آنها و نیز مسائل زیستمحیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکتهای بیمهکننده در عمل با پیچیدگی بسیار زیاد روبهرو خواهد بود.
کشتی فلهبر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین میرفت و در بین راه به کشتی سانچی با مالکیت شرکت «برایت» از ایران برخورد کرد. این کشتی آسیب جزیی دید و ۲۱ خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافتند.
اسامی کارکنان و خدمه کشتی
که دو نفر از این اسامی بنگلادشی بودند
دولت ایران، به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانوادههای داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد.
6 مورد از مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ
* کشتی دنیاپاس، فیلیپین
20 دسامبر 1987
4386 کشته
* کشتی کیانگیا، چین
3 دسامبر 1948
3335 کشته
* کشتی لی جولا، سنگال گامبیا
6 سپتامبر 2002
1863 کشته
* کشتی تایتانیک، بریتانیا آمریکا
15 آوریل 1912
1514 کشته
* کشتی های چو، چین
8 نوامبر 1945
1800 کشته
* کشتی اس اس سلطانا، آمریکا
27 آوریل 1865
1600 کشته